hovedpine & Svimmelhed

Hovedpine

Mere end én ud af tre voksne danskere har søgt hjælp for at lindre eller komme af med hovedpine.

Hovedpine kan være en sygdom i sig selv, men det kan også være et symptom på, at der er noget andet galt. Man kan have flere hovedpinetyper samtidigt, således at de kan forstærke eller udløse hinanden.

Der findes mange former for hovedpine, hvoraf de tre største grupper er migræne, spændingshovedpine og neurogene. Herunder beskriver vi de typer hovedpine, hvor der er videnskabelig dokumentation for, at kiropraktisk og fysioterapeutisk behandling hjælper.

Spændingshovedpine

Ca. 6 ud af 10 personer, der har hovedpine, lider af den type, der kaldes spændingshovedpine.

Hvis din hovedpine mærkes i begge sider af panden, og til tider er kombineret med nakkesmerter, kan der være tale om den såkaldte spændingshovedpine. Mange beskriver hovedpinen som et stramt bånd omkring hovedet.

Årsager kan være dårlig holdning, traume, ensformige arbejdsstillinger eller gentagne bevægelser som skaber nedsat ledbevægelse og muskelspændinger i nakken og den øvre del af ryggen.

Videnskabelige undersøgelser har vist god effekt af ledfrigørende behandling, muskel udspændings-teknikker samt øvelser på denne form for hovedpine.

Læs mere om spændingshovedpine her

Nakkehovedpine (cervikogen hovedpine)

Nakkehovedpine er typisk lokaliseret til øvre del af nakken og baghovedet og kan udstråle til pande- og øjenregionen.

Her findes ofte muskelspændinger og nedsat bevægelse af nakkens øverste led.

Årsager til denne form for hovedpine er de sammen som ved spændingshovedpine.

Videnskabelige undersøgelser har vist god effekt af ledfrigørende behandling på denne form for hovedpine.

Læs mere om nakkehovedpine her

Migræne

Man ved ikke hvorfor nogle får migræne, men man ved, at under et migræneanfald er der en unormal aktivitet i hjernen.

Overordnet inddeler man migræne i to former: ’Migræne med aura’ og ’migræne uden aura’.

Migræne er karakteriseret ved en kraftig pulserende hovedpine, oftest lokaliseret til den ene side af hovedet. Symptomerne kan starte med syns- og føleforstyrrelser. Kvalme, opkast og overfølsomhed for lys og lyde er ofte til stede. Migrænen kommer typisk i anfald som kan variere i timers til dages varighed. Hos kvinder kan hormonelle forandringer være af betydning.

Almindelig smertestillende medicin er ofte ikke effektivt og skal suppleres med speciel migræne medicin.

Nogle patienter kan have gavn af ledfrigørende og muskelafslappende behandling.

Læs mere her

Svimmelhed

Svimmelhed kan opstå af mange årsager.
Sygdom eller ændret funktion i balanceorganet i det indre øre, synet, nerver i muskler og led i nakken eller andre neurologiske sygdomme kan udløser svimmelhed af varierende karakter.

Ud over at være svimmel, kan man have andre symptomer såsom nedsat hørelse, øresusen (tinnitus), kvalme og opkastninger. Da der kan være mange årsager til svimmelhed, er det vigtigt at finde årsagen og ikke mindst udelukke alvorlig sygdom. Din behandler vil altid udføre en grundig sygehistorie og undersøgelse for at finde årsagen.

Svimmelhed fra nakken (cervikogen svimmelhed)
Svimmelhed fra nakken skyldes nedsat bevægelighed af nakkeleddene og spænding i nakkemuskulaturen som arbejder sammen med synet og balanceorganet i det indre øre. Det kan påvirke de små nerver i de øvre nakkeled og muskler, så de ikke sender korrekt information til hjernen om hovedets position i forhold til resten af kroppen, hvorved man udvikler svimmelhed. Denne form for svimmelhed behandles ved at normalisere funktionen af nakkens led og muskler gennem ledfrigørende behandling og muskel udspænding, som ofte supperes med bestemte øjen- og nakkeøvelser.

Ørekrystal sygdom (BPPV)
Andre gange kan svimmelheden forårsages af små krystaller som løsriver sig i det indre øre (Benign Paraxysmal Positionel Vertigo; BPPV) og som ofte giver en voldsom og kortvarig svimmelhed ved bestemte bevægelser med hovedet, ofte med kvalme og opkast til følge. Denne form for hovedpine kan ofte kureres med en bestemt manuel procedure og øvelser, som din kiropraktor udfører alt efter hvor krystallerne har løsrevet sig fra.