bækken

Bækkensmerter

• Bækkenleddene består af de to sakroiliakaled bagtil og symfysen fortil.

Smerter fra bækkenet kommer typisk i forbindelse med graviditet, men kan også forekomme som overbelastning og akutte skader.

Smerter kan mærkes lokalt over leddene, i ballerne samt på bagsiden, ydersiden eller forsiden af låret eller langs med hoftekammen til den forreste del af bækkenet og nedre maveregion.

Det kan også give symptomer i benet, der kan gå helt til underben og fod og på den måde minde om iskiassymptomer. Man kan også have smerter eller trykken i underliv og lysken.

Bækkensmerter kan opstå som følge af “forkerte” bevægelser, et fald på bagdelen, som resultat af megen stillesidden eller efter graviditet og fødsel.

Behandling er rettet imod at normalisere bevægeligheden af bækkenleddene og afslappe de spændte muskler. Har man haft smerter i længere tid eller gentagne gange, er det vigtigt med genoptræning.

Der kan også opstå betændelse i sakroiliakaleddene og symfysen (symfysit) efter overbelastning, idrætsskader og sjældne tilfælde i forbindelse med gigtsygdomme. Her kan behandlingen yderligere bestå i medicinsk behandling, Laser terapi eller Shockbølgebehandling.

Bækkenløsning

Det er ikke mange gravide, som kommer igennem en graviditet uden at mærke en vis ømhed i bækkenet, men nogle gravide får smerter, som skyldes bækkenløsning og det rammer cirka halvdelen af alle gravide i slutdelen af graviditeten.

Ved reel bækkenløsning har man smerter i alle tre bækkenled. Man kan dog også opleve smerter fra et af leddene i bækkenet.

Uanset om man har bækkenløsning, altså smerter i alle tre led, eller smerter fra et enkelt led er det vigtigt at passe på. Smerterne udvikler sig som regel langsomt og kan blive værre.

Behandlingen består i at aflaste de involverede led og normalisere bevægelsen i de omkringliggende led og normalisere og styrke muskulaturen som støtter bækkenet. Her benytter man ofte specielle bælter og instruktion i øvelser for at opnå det bedste resultat.

Følger smerterne efter graviditet og fødsel er det ofte nødvendigt med et genoptræningsforløb hos vores fysioterapeuter.

Læs mere om bækkenløsning her

Rectus diastase

Ofte ser man en deling af mavemuskulaturen fortil (Rectus Diastase) efter fødslen, som kan behandles med specielle genoptræningsøvelser hos vores fysioterapeuter og eventuel korset tilpasning for mave muskulaturen, som skal bruges i en periode så muskulaturen kan trække sig sammen. En ultralydsscanning kan afdække problemets omfang så man kan tilrettelægge det mest optimale behandlingsforløb.