Håndled

Håndledssmerter

• Håndens sygdomme kan omfatte mange forskellige tilstande, fx faldskader med knoglebrud, overrivning af sener samt sår og betændelser. Hertil kommer forskellige syndromer, hvor nerver er klemt af.
  • Forandringer på grund af gigt kommer hyppigt med stigende alder, og springfinger, kuskefingre samt mindre ganglier (godartet, blød svulst) fra led og sener ses også.
  • De fleste af håndens sygdomme kræver kun simpel symptombehandling og kan behandles af egen læge.
  • Bliver symptomerne ved, kan henvisning til ortopædkirurg eller håndkirurg komme på tale.

Med håndgener menes smerter, svulster/cyster, fejlstillinger og neurologiske symptomer, som giver nedsat funktion i håndled, hænder og fingre.

Håndleddet består af otte håndrodsknogler foruden underarmens to lange knogler. Det belastes meget til hverdag og udsættes ofte for overbelastninger i forbindelse med fald, uhensigtsmæssige arbejdsstillinger mv. Smerter og stivhed opstår enten ved direkte traume eller manglende funktion af led, ledbånd, nerver og muskler.

Årsagen findes som regel hvor smerten eller symptomet er lokaliseret, men smerter fra håndled kan stråle op mod albuen. Ligeledes kan tilstande i skulder, albue og underarm give udstrålende smerter i hånden.

Kiropraktisk og fysioterapeutisk behandling består i at identificere og løsne led ved ledfrigørende behandling samt løsne spændt muskulatur i underarmen, da musklerne her styrer bevægelserne og stabiliteten af håndleddet. Optræning af muskulaturen i hånden og underarmen øvelser instrueret af fysioterapeuterne kan være en nødvendig del af behandlingen.

Ofte er der tale om lettere og forbigående gener, som patienten selv kender årsagen til. I disse tilfælde kontaktes lægen som regel ikke.

Senehindeskede betændelse

Dette forekommer hyppigt ofte som følge af akut eller repetitive overbelastninger. Her ses smerter særlig ved brug af hånden, når de påvirkede sener aktiveres og fremprovokeres ved aktivering af senerne mod modstand eller ved passiv udstrækning.

Behandling består af aflastning, evt. brug af håndledsbandage eller skinne til aflastning samt manuel behandling af muskler og led efterfulgt af øvelsesinstruktion. Shockbølgebehandling kan bruges med god effekt for at fremskynde opheling.

Leddysfunktion

Dette skyldes nedsat bevægelse i leddet og her ses ofte hævelse, smerte, nedsat funktion og evt. varme i leddene.

Dette behandles med ledfriørende behandling efterfulgt af øvelser.

Karpaltunnelsyndrom (nervus medianus skade)

Her ses kompression af n. medianus ved håndleddet (karpaltunnelsyndrom) under ledbåndet eller lige nedenfor albuen, som kaldes pronator teres syndrom. Symptomerne tiltager ofte om natten eller når armen holdes i ro. Det hjælper at ryste eller massere hånden. Der kan være føleforstyrrelser fortil i håndfladen og i fingerspidserne, som gør det vanskeligt at håndtere små objekter og patienten kan have problemer med at vride klude. Ved frakturer i armen kan nerven læderes direkte eller indirekte af knoglefragmenter eller udsættes for tryk fra blodansamlinger (hæmatomer) eller ødem.

Behandlingen består af aflastning samt evt. brug af aflastende håndledsskinne, manuel behandling, shockbølgebehandling og instruktion i øvelser. Ved manglende lindring kan der henvises til blokade injektionsbehandling ved speciallæge eller operation.

Nervus ulnaris skade

Dette skyldes som regel kompression eller stød mod nerven på indersiden af albuen, og evt. beskadigelse ved håndleddet eller kompression af nerven fortilpå indersiden af håndleddet (Guyons kanal), f.eks. hos cykelryttere eller gymnaster. Her ses smerter og føleforstyrrelser i 4. og 5. finger og ved langvarige tilfælde atrofi af de små håndmuskler, som nerven forsyner.

Behandlingen følger procedure for karpaltunnelsyndrom.

Leddegigt
(Rheumatoid artrit

Dette er en kronisk, tilbsgevendende, systemisk, inflammatorisk sygdom som især angriber leddenes ledhinde (synovialmembranen). Det rammer 1-2% af befolkningen, hyppigst blandt kvinder og i hånden rammes primært grundleddene i modsætning til artrose (slidgigt), der oftest rammer de yderste led og 1. fingers rodled.

Her ses hævelse, varme og i leddene og ultralydsundersøgelse kan afklare graden af påvirkning. Der er typisk morgenstivhed varende mere end 30 minutter.

Behandlingen er medicinsk og skal foregå ved speciallæge, man patienter har ofte gavn af øvelser ved fysioterapeut.

Seneruptur

Her ses fejlstilling (dropfinger af yderled eller knaphulsdefekt svarende til mellemled) med begrænset aktiv bevægelighed af fingre. Det kan opstå spontant ved senebetændelse ved reumatoid artrit. Det behandles med en skinne på fingeren eller evt. operation ved svære tilfælde.

Svulster

Dette kan forekomme i håndens knogler giver ofte en følbar hævelse. I sener kan de give funktionssvigt og hævelse. Ganglier er den hyppigste tumor i håndregionen. Den føles som en cystisk og geléholdig “svulst” udgående fra ledkapsel eller seneskede. De ses oftest på håndryggen eller over håndleddet.

Ganglier gå oftest over af sig selv men kan kræve operation hvis de generer.

Dupuytrens kontraktur en en sygdom som rammer håndfladens fascie og sener og starter ofte med små knuder i fascien. Knuderne kan være ømme i en periode og føre til kontraktur og nedsat funktion af fingrene.

Det kan kræve blokade injektions behandling med binyrebark eller operation hvis generne tiltager.

Artrose (slidgigt)

Her ses belastningssmerter og ømhed, oftest svarende til yderled og 1. fingers rodled. Leddene vil være ømme og der kan være indskrænket bevægelighed.

Behandling kræver aflastning og eventuel brug af støttebandage samt ledfrigørende behandling og øvelser. Shockbølgebehandling kan lindre på lette tilfælde.

Brud (fraktur)

Her ses ofte fejlstilling efter traume med ømhed og hævelse samt blodudtrækning på brudsteddet. Specielt brud på bådbenet, som er en af knoglerne i håndroden skal udelukkes, ofte efter fald på strakt arm, hvor man forsøger at tage for sig. Her er ofte smerter mellem tommelfinger og håndled og man har også nedsat kraft i sit håndtryk.

Røntgen- og evt.  MR-undersøgelse bruges ofte og behandlingen foregår hos orthopædkirurg på hospitalet.

Læs mere om håndledssmerter her