børn

Kiropraktik for spædbørn

Det er for mange forældre overraskende, at små børn allerede kan have led- og muskelproblemer. Medvirkende faktorer kan være, at pladsen i livmoderen er trang de sidste uger af graviditeten, og at en fødsel kan være en hård proces.

Typiske symptomer på led- og muskelproblemer hos spædbarnet kan f.eks. være:

• Utrøstelige skrigeture
  • Koliksymptomer
  • Forstyrret søvn
  • Skæv stilling af hovedet/drejer altid hovedet til samme side
  • Suttebesvær/ problemer med amning
  • Træg mave
  • Uro og utilfredshed
  • Vil ikke ligge på maven
  • Skævt baghoved
  • Har hovedet meget bagover
  • Vanskeligheder med at holde hovedet i midten (efter 3-måneders alderen)
  • Forsinket motorisk udviklingkan have fået forkert belastning, som kan føre til symptomer senere.

Mange børn og unge er fysisk aktive, og selv om fordelene langt opvejer ulemperne, forekommer her også en del skader. Det er vigtigt at få dem behandlet efter behov, så børnenes lyst til og mulighed for leg og sport ikke begrænses.

Se mere om børnekiropraktik her

Hælsmerter hos børn (Severs)

Severs syndrom er en smertefuld gene, som mærkes på den bagerste del af hælbenet. Smerten opstår, når gentagne belastninger forstyrrer hælbenets vækstzone, når knoglen er under hormonel forandring og endnu er blød.

Tilstanden er normal hos børn i alderen 9-14 år, men kan starte allerede når barnet er 7 år. Og hos børn, der vokser sent, kan enkelte børn have Severs syndrom, når de er 16 år. Når vækstzonen lukker, forkalker hælbenet og tilstanden forsvinder.

Hvem får Severs syndrom?
Børn med højt fysisk aktivitetsniveau har større risiko for at udvikle Severs syndrom end børn, der ikke er meget fysisk aktive. Idrætsaktive børn, der dyrker sport mange gange om ugen, er særligt udsatte. Severs syndrom ses blandt børn, der går til fodbold, håndbold, gymnastik, badminton og anden idræt, hvor løb og spring indgår.

Hvordan udvikler hælsmerterne sig?
Severs syndrom begynder typisk med ømhed i hælene i timerne efter, at barnet har løbet og været aktivt. Efter nogen tid begynder barnet at have ondt ogsåimensbarnet er aktivt. Den vedvarende belastning, som hælene udsættes for, kan forværre tilstanden og barnet får svært ved at gennemføre aktiviteter og må ofte afbryde træning eller kamp.

Severs syndrom er en tilstand, der vil gå i sig selv over tid, og den efterlader ikke varige mén. Behandling er aflastning og undgåelse af aktiviteter, der provokerer smerterne. For aktive børn kan det være svært at skulle aflaste tilstrækkeligt, og for dem kan Solemaids indlægssåler være en god løsning. Solemaids er udviklet til at afhjælpe hælsmerter hos børn, og siden sålen blev udviklet, har den hjulpet hundredvis af børn. Solemaids sikrer nemlig, at barnet hurtigt kan vende tilbage til idrætsaktivitet på lige fod med holdkammeraterne.

De patenterede Solemaids virker, så snart de tages i brug. Og selv børn, der har meget ondt i hælen, mærker, at smerterne forsvinder, når Solemaids kommer i fodtøjet. Sålen fjerner trykket fra den bagerste del af hælen ved hjælp af en kile, og barnet kan gå og løbe rundt uden at have ondt

Klinikken tilbyder som nogle af de få i Danmark udredning og indlæg for lindring af hælsmerter. Op til 90% får lindring indenfor kort tid.