brystryg

Brystryggen

Almindeligste årsag til brystryg smerter fra bevægeapparatet er:

• Myalgier
  • Discus læsioner i nakke- og brystcolumna
  • Vertebralledsartrose i nakke- og brystcolumna
  • Dysfunktioner i skuldre, nakke- og brystcolumna
  • Frakturer i ribben eller hvirvellegemer
  • Kostokondrit
  • Xifodyni

Brystryggen er den del af ryggen, der strækker sig fra skulderne til de nederste ribben.

For mange føles det som om noget er i klemme imellem skulderbladene eller noget stikker i ryggen. Man kan også føle at det spænder eller gør ondt under skulderbladene eller det trækker om eller mærkes på forsiden af brystkassen.

Endelig kan smerterne også føles som en ’pressen’ for brystet og påvirke vejrtrækningen.

Årsager til brystrygsmerter kan udløses med en bestemt bevægelse eller stilling, uhensigtsmæssige arbejdsstillinger og traume, men for mange er det ofte uklart præcist, hvad der udløste smerterne.

Der er mange strukturer, der kan give smerter i brystryggen, blandt andet leddene og bruskskiverne mellem ryghvirvlerne, muskler, sener og ledbånd.

Smerter i brystryggen og brystkassen kan også stamme fra strukturer andre steder, f.eks. fra den nederste del af nakken eller de indre organer. Derfor er det altid vigtigt, at der stilles så præcis en diagnose som muligt før rådgivning og behandling iværksættes.

Hold i brystryggen (facetsyndrom)

Et hold i ryggen i området mellem skulderbladene kan give stærke smerter og stivhed.

Det skyldes låsning og irritation af et eller flere led i brysthvirvelsøjlen samt muskelspændinger i området. Symptomerne forværres af bevægelse og ligeledes kan vejrtrækning eller hosten/nysen/grinen, forværre smerterne.

Behandlingen fokuser på at løsne leddene ved ledfrigørende behandling samt at få de spændte muskler til at slappe af ved hjælp af forskellige muskelteknikker. Har symptomerne stået på igennem længere tid, eller har der været lignende problemer tidligere, kan det kræve flere behandlinger kombineret med træning og øvelser og måske ændringer af holdning eller arbejdsstillinger.

Ribbens- og brystsmerter

Ribbenene hæfter med små led til rygsøjlen bagtil og ved brusk til brystbenet fortil.

Ligesom med hold i brystryggen kan disse led blive irriterede og skabe muskelspændinger mellem ribbenene til følge. Smerterne kan her udstråle langs ribbenene helt frem til brystkassen og minde om symptomerne ved et hjerteanfald. Smerter i disse led giver samme symptomer og kræver samme behandling som ved hold i brystryggen.

Læs mere om brystsmerter her

Muskelsmerter imellem ribbenene
(intercostal myalgia)

Smerter i brystryggen kan også skyldes muskelspændinger (myoser) i musklerne mellem ribbene og ses ofte i forbindelse med langvarig hoste samt stress og kan behandles med muskel teknikker og øvelser.

Diskus læsioner i nakke- og brystryggen

Diskusprolapser og gigtforandringer i nakken og brystryggen kan ligeledes give smerter i brystryggen og skal behandles som under diskusprolaps.

Ribbensbrud (costafraktur)

Ribbensbrud kan være enkle eller multiple, enkeltsidige eller dobbeltsidige og forekommer typisk efter traume. Tiltagende skørhed i knoglebygningen gør, at ældre er mere udsat for ribbensbrud

Ribbensbrud opstår oftest ved stumpe traumer. Typiske situationer er trafikuheld, fald mod bordkant eller slag i siden fra en albue

Skade mod brystvæggen kan udover ribbensbrud føre til skader på blandt andet lunger, kar og hjerte. Brudfragmenter kan skade lungevævet og små arterier og forårsage luft eller blødning ind i lungehinderne. Brud fragmenter eller skarpe traumer kan også forårsage at lungen klapper sammen. Her kræves akut henvisning til skadestuen.

Behandlingen af ukomplicerede ribbensbrud består af aflastning og eventuelt Shockbølgebehandling for hurtigere opheling af knoglevævet samt smertelindring.

Kostokondrit (costochondritis) og Tietzes syndrom

Begge begreber dækker over en Inflammatorisk tilstand i overgangen brusk-og knogle i et eller flere ribben på forsiden af thorax. Lidelsen kræver udelukkelse af underliggende alvorlig sygdom, som kan give brystsmerter.

Tietze vs costochondritis

Tietze er en sjælden sygdom, almindeligvis hos personer under 40 år, ofte lokaliseret til kun et sted, oftest lokaliseret til 2. eller 3. ribben, hvor der findes lokal hævelse.

Costochondritis er mere almindeligt, sædvanligvis hos personer over 40 år, som regel lokaliseret til mere end et sted og som regel lokaliseret til 2.-5. ribben. Der ses ingen lokal hævelse.

En ultralydsundersøgelse kan være med til at bekræfte diagnosen og behandlingen kræver oftest smertestillende og antiinflammatorisk medicinering, men Shockbølge behandling har hos nogle vist gode smertelindrende resultater.

Fraktur i brystryggen (kompressions fraktur i columna)

Ved en pludselig aksial belastning kan der forekomme en kompressions- eller hvirvelendepladebrud. Dette ses hyppigst ved ældre personer med osteoporose. De er ofte stabile frakturer.

Der kan også opstå brud på ryghvirvlernes bagerste del (processus spinosi), som følge af direkte traume mod ryggen eller som et resultat af kraftig fleksion og rotation.

Begge lidelser behandles med aflastning, smertestillende medicin samt eventuel medicinering for osteoporose. Let massage og mobilisering kan lindre og langsom genoptræning anbefales for at genoprette normal styrke og bevægelighed i ryggen efterfølgende.